Fredagsiakttagelser

Det är inte helt utan underhållningsinslag man läser hur valet påverkar de olika politiska grupperingarna och hur politikerna försöker få till de kommunala beslutsorganen. I Växjö till exempel står det på kommunstyrelsens arbetsutskott att den inte innehåller några politiker och inte har några möten. Man anger också att den troliga anledningen är inaktivitet.

Tittar man på snöröjningen i Växjö, så är det nog på gatorna med var sin skyffel som politikerna gör bästa nytta.

Har för egen del har jag anmält en lyktstolpe för ofredande. Den rackarn står och lyser rakt in i ett av sovrummen med så skarpt sken att man nästa börjar sjunga en aria. Det är svårt att slappna av med en gatlampa alldeles utanför sovrumsfönstret och det är inte utan att man funderar på hur man funderade när man monterade upp den. Och hur tänkte den som ägde huset vid den tidpunkten.
Tanken slår att tankar inte fanns.
Eller så hade man ordentlig otur när man tänkte.
Får vi se om stolpen behagar flytta på sig eller om en byråkratisk karusell precis ska till att börja snurra.

Skåne bjuder på rassligt väder idag, termometern hivar sig upp så det blir röd siffra, men inte mer. Det betyder att det inte töar och snön kommer att överleva den här dagen också. Men jag räknar fortfarande med att ha barmark innan januari tagit slut.

Ett fenomen som kanske fler än jag råkat ut för, är Facebook. Facebook för mig är en kontaktyta som fungerar oerhört bra och som ger mig glädje varje gång jag är där och plottrar. Men det är också spel. Massor av spel. Jag fastnar lätt för lätta spel. Spel man kan avbryta när som helst och som man lär sig snabbt. Såna spel finns i mängder. Helst vill jag ha någonting som rör sig, bilar eller gubbar. Men ibland kan det vara avkopplande med något spel där man ska få tre lika figurer i rad.

Men visst går det att fundera på om det är riktigt klokt att lägga tid på sånt. I det tidiga arbetslivet var effektivitet viktigast. Jag har haft massor av år där varje arbetstimme var indelad i kvartar, ibland planerade jag i tredjedels timmar. En period blockade jag fyra tvåtimmarspass per arbetsdag och inom ett tvåtimmarspass kunde jag ha olika delningar beroende på vad som skulle utföras. Effektivitet och beslutskraft var det viktiga.

Idag ledas veckan in i "början av veckan", "mitten av veckan", fredag samt helgen.
Dagarna delas in i förmiddag, eftermiddag och kväll.
Förmiddag är tiden fram till tidningen är läst och kroppen duschad. Eftermiddag gör man nått nyttigt. Att promenera till exempel. Eller ärenden på stan. Stan det är Ängelholm numera. Där finns affärer som måste besökas ibland. Idag är det optikern. Kvällarna är soffrodeltid.
Ungefär så ser det ut nu för tiden. Det är skillnad på olika.

Visst, jag arbetar några dagar i veckan också. Fast det är inte riktigt centrum av livet längre.

När barmark anträffat startas Hörnverksamheten upp.

Hörnverksamheten består i vilstolar och ett runt bord, kaffe, kanske en liten whisky framåt eftermiddagen. Grannar tittar in och pratar en stund och det skrattas på Hörnet.
Verksamheten hade stora framgångar förra året och jag räknar med att det ska överträffas kommande verksamhetsperiod.
Verksamheten kommer troligen att starta under en tid då filtar behövs för att stå ut, men det är så det ska vara.

Hur dricker man pilsner i kallgrader? Med vantar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0