januari den första tvåtusenelva

Så har då den första dagen av det nya året startat upp. Kaffe och macka med ost och ekologisk, skånsk apelsinmarmelad blev det första som äntrade strupen. Ett ägg blev det också. Ekologiskt.

Borde masa mig ut till brevlådan och hämta in gårdagens tidning. Den har blivit liggande där, mest för att den är bortglömd. Som nyinflyttad skåning får man lokaltidningen kostnadsfritt en månad. Eftersom brevlådan är närmare än macken och jag gillar att bläddra i papperstidning accepterades erbjudandet omedelbart. Vi får se om det fanns några villkor lagda i bakkant på erbjudandet.

Solen skiner över Bjäre på årets första dag och det är en eller annan varmgrad där ute. Här inne sprakar det i kaminen och en skön värme sprider sig sakta över rummet.

Sitter i soffan i raggsockor, kalsonger och hely hansen skogströja. Det är lite småmysigt även om ingen just nu ser hur fantastiskt stilig man är.

Dagens fundering är varför människan är det enda djur som räknar tid och försöker hålla ordning på tid. Vi har gjort det rätt många år nu. Något tusental faktiskt. Och fortfarande är vi inte speciellt duktiga på det. Kanske dags att lära om och lägga ner det där med sekunder och minuter.

Min erfarenhet som amatörpensionär är att allt blir gjort utan klocka. Egentligen blir allt gjort utom när någon annan människa pockar på och vill träffas vid ett visst klockslag.

Försök att leva utan klocka bara för en helg så ska du upptäcka, när frustrationen att inte se på klockan hela tiden lagt sig, att det är skönt. Man gör det man ska göra när man ska göra det man ska göra.
Inte tidsstyrt.

Kanske dyker det upp andra tidsangivelser. Måste bära in ved innan jag går och lägger mig. Ska nog ta en promenad längs havet innan det mörknar.

Glasögonen har fått sig ett par smällar senaste veckan och de kom att vicka runt på näsan på ett synbart oroligt sätt. Besöket hos optikern i staden blev av nöden tvunget. Renderar i tid för kontroll och köp av nya bågar. De kommer att med glasen inmonterade att kosta nära femtusen! Inget båg alltså!

Men sedan kommer jag att se bra ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0