Vacker är hon ju!

Vacker är hon ju!

Enkelt utryck och antagligen rättvisande. Fast det beror på vem som säger det till vem. Skönheten sitter ofta i betraktarens ögon. Men inte alltid.

Men utrycket.
Vacker är hon ju!

Gits Olsson var en man med sinne för ordlekar. Han hade en ö i skärgården som han ofta beskrev.

Går gör den ju!
Sa han om en hiss som aldrig träffade den våning man ville. Hissen drog iväg när man tryckte på någon knapp. Tryckte man på en knapp med siffran tre kunde man i bästa fall bara behöva gå i trappor några våningar. Den gick lite som den ville, men den drog alltid iväg när man tryckte på knappen.
Går gör den ju!

Mål gör dom ju inte!
Svenska hockeylirare spelade sig självmant ur OS-turneringen. Fel tillfälle att göra fel. Coachfel! Också.
Mål gör dom ju inte!

På väg upp från Skåne igår slog det mig att jag aldrig åkt så långt genom Sverige utan att se någonting. Mil efter mil blev till slut nästan åttio mil innan jag inte kom in på gården hemma.
Man sköter vägar här i Dalarna. Gatuvårdsmaskinföraren hade fått för sig att hyvla ner den packade snön på vägen. Det tycker vi om när det börjar smälta. Men det blev banne mig ett avgrund från parkeringen. Bilen tar sig inte över kanten, eftersom fåfängan gav att jag beställde ett stilpaket till bilen vid köpet. Kjolarna hänger lågt om man säger så.

Hackar gör han ju. Sonen hackade is på garageuppfarten men nådde aldrig riktigt fram. Vi fick dra ut snö i knippan så Saaben tog sig upp utan att plastbitarna skulle ryka.

Mår, gör man ju!
Man mår som man förtjänar brukar det sägas, men jag mår bra ändå.

Ringde runt till ortens sporthandlare för att höra priser på motionscyklar. Vilken djungel. Fanns hur mycket som helst att tänka på. Pulsmätare i handtagen och kanske en trådlös givare runt bröstkorgen. Elektrifierad ska de vara och finns då i varianerna batteri, vägguttag eller en kombination. Möjligheter att köra stenhård intervall, liksom att själv välja tempot medan man stilla ser på Lets Dance. Flyttbar medelst hjul i framkant. Eller inte. Fanns massor och säljarna snackade på, medan jag letade på internet för att få en skymt av det de pratade om.
Efter att ha fått displayen beskriven för tredje gången med alla finesser såsom klocka, sträcka, takt och ton fick jag för mig att fråga om de gick att trampa.

Går gör det ju, sa handlarna.

Snöar gör det ju.
Grannarna skottar så masar de är.
De har masat sig ut och stär där hängandes på sina snöskovlar.
De resonerar om vintern och vinterns vedermödor.
Men nödgas inse att det var till att finna sig.

Men tycker, det gör man ju.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0