En helt ovanlig torsdag

Torsdagen den nionde december är min systers födelsedag och det kan bli en stor dag i livet. En av mina söner har ställts inför en stor utmaning som bara är i sin linda. Ingen sjukdom, men en stor livsprövning är det.

Nu är det så med vuxna barn att man inte kan ta över deras utmaningar, man kan liksom inte lära någon att cykla genom att cykla åt den. Men man ska finnas tillhands, bara finnas där, inte märkas förrän man ska märkas, inte tala förrän man ska tala, inte ge råd förrän man ska ge råd. Som att gå på slak lina utan lina.

Hjärtat är alltid med barnen, de må vara hur gamla de vill, och ha egna liv hur mycket de vill. Härtat är ändå där. Och tankar och idéer.

Kommer ihåg de goda råd min mor spillde på mig under mina första år som vuxen. Jag var vuxen i min tro långt innan jag var vuxen. Mor gav råd, för att jag skulle slippa de felsteg hon tagit. Inte tog man åt sig av sånt. Man vill bränna fingrarna själv av någon outgrundlig anledning.

En av sönerna tar gärna råd medan den andre är lik sin far. Kan själv.

Övertron på att ensam är stark florerar kraftigt hos människor under trettiofem. Man har inte tillräckligt med erfarenhet för att förstå att ensam aldrig är starkast. Först när man förenar olikheterna mellan två eller fler människor börjar styrkan växa. Men sånt trodde inte jag på då, och det gör inte de unga vuxna nu heller.

Att se en son göra fel, få rätta till det själv, och sedan gå vidare är bara det en prövning. Vi får se hur det går eftersom vi bara är i början av den prövningen.
Kärleken till barnen är alltid villkorslös, det går inte att förklara logiskt. Men så är det.

Idag är första dagen av resten av livet.

I Skåne ligger snön kvar och det kommer mer hela tiden. Nu varierar det kraftigt bara på några mil. Men det lovas mer igen så Skåne håller sig nog med snö ett bra tag till. Temperaturen är dock glädjande jämfört med Dalarna. Här har vi haft runt nollstrecket när Falun hade mer än tjugo minusgrader under några veckor. Idag har dock kylan slagit till och det är hela fyra minus.

Egentligen arbetas det idag, men det går lite sådär. Elektroniken vägrar och det gör att effektiviteten blir låg. Tänk vad vi blivit beroende av datorer och konstiga uppkopplingar där det påstås att olika våglängder är avgörande för ordens framkomlighet i eter och tråd.

Hoppas på dagsfärsk fisk till kvällen. Ska åka ner till hamnen i Magnarp på eftermiddagen och efterhöra tillgången på sådan. Färsk fisk från salta hav smakar förunderligt gott. Här om dagen åt jag lunch på en hamnkrog där de serverade kokt torsk med potatis och pepparot. Åkte speciellt för det och blev inte besviken. Otroligt gott.

Det är inte alltid lätt att leva, men håll med om att alternativet vore förödande illa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0