Redan som liten var jag ett barn

Måndagen startar tidigt, redan vid sexsnåret, och morgonprocedurerna raspar igång med att det upprättas eld i kaminen. Känns lite råkallt och den skånska vintern griper tag i huset. Minus tio grader påkallar behovet av en sprakande brasa.

Med huset följde flera kubikmeter med färdighuggen bok. Bok brinner trögt men jag tror att värmeutväxlingen är sommaranpassad. Man får ta i som tusan med eldningen för att få effekt. Kaminen är en nygammal Huskvarna numero 21.

Efter att ha fått spraket att skapa morgonstämning är det dags för kaffe och morgonmacka med ost och apelsinmarmelad. Ett par ägg slank ner också. Varför vet jag inte, men gott var det.

Det är skönt att låta frukosten ta den tid den tar. Inte behöva hasta. Vid åttatiden är det dags att göra rätt för sig. Den här morgonen handlar det om att skapa struktur i uppdragen och börja förstå vad de innebär. Har fått nya uppdrag och förväntas nedkomma med resultat under våren. Däremellan förväntas delrapporter som visar att jag har sysselsättning. Efter några telefonsamtal och lite klurande börjar det kännas riktigt bra. Det är bra uppdrag som kommer att ge företaget fördelar om de genomförs på ett bra sätt.

Framåt tio är det dags igen. För kaffe.

Redan som liten var jag ett barn.
Apropå att bli vuxen. En del blir vuxna sakta, andra råkar ut för händelser som tvingar fram vuxenheten på ett brutalt sätt. Själv har jag varit utsatt för fler stora påfrestningar, men ändå klarat konststycket att inte bli helt vuxen. Variabel ålder är en tillgång som ibland glädjer och ibland oroar omgivningen. Men för min egen del är de överraskningar den flexibla åldersmognaden medför enbart varit till glädje. Men ibland krävs distans.
Redan som liten var jag ett barn.

Är fortfarande enormt intresserad av vattenkrig. Med slang, hink och vattenpistoler. Ketchupflaskor är kanonvapen.
Gillar inte vinter längre. Det gjorde jag när jag var litet barn, nu har båda gått över.
Snö är onödigt.

För norrlänningen är det inte mycket som år dåligt. En del saker är bara obra.
Tänk på det, ett positivt ord där man hänger dit ett o i början.
Obra.
Ogod.
Idag för det gärna osnöa.

Den gnällige tycker att odåligt är obra.

Funderar på vad jag ska göra idag förutom att arbeta. Ska ordna julklapp! Hemligt och personligt. När jag ser mig omkring säger huset att det behöver städas. Diskbänken vill fram i ljuset. Kläder behöver tvättas. Rackarns vad det finns att göra.
Bära in ved ska också göras och det eftertraktas en snöskyffel, men där ska jag försöka hålla emot ett tag till. Kanske ställer naturen upp så snöskottning kan undvikas.

Motsatsen till lika borde inte det vara lika med motsatsen?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0