Dagen före nyårsafton 2010

Masat mig till Skåne!

När jag sitter här och tittar ut genom mitt fönster från gårdsrummet ser jag idel snö. I Skåne finns inte snö. Det utrotades redan åren efter att inlandsisen förvisats norrut.

Men ett häftigt återfall i kalla tankar gjorde att snön återvände redan förra vintern för att efter en ljuvlig sommar hitta vägarna förbi igen. Rackarns snö.

Har under ett antal dagar planerat att åka och köpa en dammsugare som inte är så bökig att ta fram och därför inte kommer till användning. Min dammsugare ska komma till användning.

Städning är inte favoritsysselsättningen och när jag får ett infall att städa, eller snarare får tankarna att jag borde städa, brukar jag lägga mig på soffan och avvakta till anfallet går över.

Men ibland finns inget återvändo. Och då är det bra att ha redskap man tycker om att använda.

I dag lyser solen med sin frånvaro. Den frånvarande är alltid efterlängtad medan den närvarande ofta tas för självklar.

Det är arbetsdag idag. Har det ganska så bra eftersom jag inte behöver arbeta alla dagar i veckan. Inte ens alla vardagar. Tanken var att leva mera och arbeta mindre. Nu arbetar jag mera men tusan vet om jag lever mera. Gillar inte vinter och snö. Halkade runt ett varv på lunchen idag och det är hela tiden risk för manfall.

Funderar på hur mycket kaffe jag inte dricker per dag. Just nu har jag säkert sjunde odruckna koppen vid sidan av datorn. Det är många koppar det. Som fylls på och aldrig dricks. Men magen påstår framåt kvällningen att den fått i sig tillräckligt för att höra av sig.

Kommer ihåg fenomenet från tiden då jag rökte. Det var många cigaretter som tändes men inte röktes. Bara för att jag fick annat för mig.

Såg ett program om tankspriddhet här om dagen. Tror jag.

Att vara tankspridd kan vara underhållande men det kan också vara ett problem om man inte kommer ihåg det man ska komma ihåg att inte glömma.

Funderar på det kommande året. Ibland bryr jag mig. Ibland inte. Den här gången är jag ordentligt engagerad. Vill ha ett tvåtusenelva som ger mig positiv energi och upplevelser som berikar. Tycker jag är värd det. Faktiskt.
Ett år av glädje och lycka. Att jag hittar rätt. Att jag förstår att se lyckan när den passerar. Den låter sig fångas endast av den som ser den.

Lycka är mycket. Trädgården här i Skåne innehåller massor av växter som inte riktigt presenterat sig än. Jag såg en del av dem i somras, men förstod mig aldrig riktigt på deras språk. Ett par körsbärsträd, äppelträd, päronträd och inte minst ett persikoträd står huttrande och väntar på att få bidra till min lycka.

Jordgubbarna höll på att försvinna med kraftiga spadtag och överlevde enbart på grund av slöheten i våras och att någon förstod deras värde. Världens godaste jordgubbar. Finns en hel del i frysen fortfarande.

På något sätt har 2011 blivit en symbol för framtida glädje. Ska göra allt för att bidra med det jag kan bidra med.

Visste du att du enbart kan påverka runt fem procent av ditt liv. Annat styrs av annat. Ta vara på de fem procenten.

Det kommer dagar då det kommer dagar som inte är som andra dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0