Att kvarterets hustrur aldrig kan lära sig.

Onsdag idag. Klev upp på vågen för att kolla läget. Det finns flera nyheter senaste månaderna som egentligen borde beskrivas.

För det första har det kommit fram saker som jag inte sett på många herrans år. Längst ner, vågen. Längre upp, nöjespaketet.
Aha, var det så det såg ut!

Nu börjar det kännas som vår och försommar, fast det är bra tidigt än. Det är bra det, för då blir det en lång varm period. Oavsett om det regnar eller är solsken så är det hyfsat varmt. Vinterrocken är inhängd och ska glömmas bort. Nästa vinter ska komma som en överraskning. Som vanligt.

Idag har det varit växlande väder kan man lugnt säga. Regn och sol om vartannat och ibland hann inte solen bort innan det började regna. Solregn sa man som barn.

Idag har jag jobbat som tusan. Väldans vad arbetsivrigt det blev helt plötsligt. Frågan är om jag gör rätt saker. Men jag gör det rätt i alla fall.
Normalt gör jag bara rätt saker och gör dem rätt. Ibland kommer det saker som man verkligen kan fundera på om det är rätt saker. Man kan göra rätt saker rätt och rätt saker fel. Man kan också göra fel saker rätt och fel saker fel.
Gissa vad som är fel.

Rätt som det är gör man rätt.

Ska ta en kvällstur med motorcykeln. Tänker åka upp i skogen som jag brukar och sätta mig på en stubbe och lyssna på tystnaden. Och göken. Den kom den sjuttonde till mina skogar och nu gockar den ikapp med sina bröder.

En av cheferna på mitt jobb kallar jag i mitt stilla sinne för Halvgöken. Om nån säger Go säger han ko. Det blir rätt men ändå inte riktigt. Halvrätt om man säger.
Har testat fler gånger och när jag säger Go blir det ko till svar. Men för det mesta är det tyst. Precis som göken. Den gockar inte på beställning.
En annan egenhet en gök har är att den lägger ägg i främmande bo, Halvgöken är således det främmande ägget. Fostrad av stora flockfågelledare hamnade han i en mindre flock. Men lik förbannat är det en gök, eller halvgök. Blir inte riktigt hemmastadd.

Hemma i kvarteret har vi idag diskuterat allvarliga saker under en manlig gatdebatt.
En granne köpte en gräsklippare som numera kommer hem i en kartong. Hustrun efterlyste genast gräsklippning.
Vi försökte förklara att det blir nog ingen gräsklippning än på fem-sex dagar.
Kartongen kom ju hem idag. I kväll ska den beskådas i sällskap av en eller annan pilsner. I morgon är det helgdag och möjligen kan kartongen öppnas framåt eftermiddagen. Delarna plockas upp och beskådas. Gärna i sällskap av en eller annan pilsner.
Fredag är vardag och det finns massor att göra och inget av det som ska göras kommer i närheten av gräsklippning. Efter arbetsdagen, vare sig det blev fridag eller ej, kan man möjligtvis titta på delarna och undersöka knivarna för att konstatera att de är fabriksslipade. Annat var det förr, säger man och tar en eller annan pilsner.
Lördag, nä, leka med barnbarn blir det och antagligen sol och har vi investerat så mycket i en ny altan, inglasad sådan så blir det att sola, läsa tidning och så blir det antagligen en eller annan pilsner.
Söndag är vilodag och ska inte missbrukas. Sovmorgon och sedan frukost i lugn och ro. Dagen används till barn och barnbarn och nu börjar gräset bli oroväckande högt.
Framåt söndagens sena eftermiddag rivs plasten av delarna till gräsklipparen. Den skruvas ihop, vilket visade sig vara en operation på fem minuter. Röd, fin och grann drar man ut gräsklipparen på gräset och läser instruktionen en sista gång innan man ska till att dra igång maskineriet.
då konstateras att de levereras utan olja. Det ska vara speciell gräsklipparolja. Syntetisk ska den vara. Helst köpt där klipparen köpts. Där är det stängt på söndagar.

Man sätter sig på altanen och det går åt en eller annan pilsner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0