Kan det här vara en vanlig dag?

I dag har solen fått mer jobb. Så det är dags att den kommer fram för i natt har det snöat en hel del. Bilarna och hustaken är åter vita, täckta av det vita från himlens höjder.

Drog piassavakvasten framför mig till brevlådan när jag hämtade morgontidningen. Så nu har vi en tre decimeter bred gång i snön. Det nya snödjupet ser ut att vara tre-fyra centimeter så det måste ha snöat på bra.

Nåja, resten får solen skotta. Själv vet jag inte vad jag ska hitta på idag. Tog helt slut i går kväll så jag orkade inte ens ramla ner i bubbelbadet, det fick bli sängen direkt. Tippar att det är en effekt av utmaningen, att orken bara tar slut. Och jag menar slut alltså. Orkade precis med att se Rögle-Södertälje som gick till straffar innan Rögle visade styrkan att vinna.

Vaknade pigg som vanligt idag och har klarat av att ruska ihop vatten och pulver så frukosten är avklarad. Nu blir det kaffe och läsning av morgontidningen. Sedan kommer nog resten av dagen att ge sig.

Min gamla jaktkamrat från jaktens dagar har förlorats för världen. Han flyttade med sin familj till Jämtland för många år sedan och vi tappade kontakten, men han och hans fru och tre barn hade sedan länge letat sig in i mitt hjärta och trots att vi inte hört av varandra sådär ofta som vore önskvärt så förblev de kvar i hjärtat och ofta har tankarna gått till dem, vad vi upplevt tillsammans.

Nu har något hänt. Av dödsannonsen att döma en olycka men jag vet inte än. Har skickat mitt deltagande i förlusten men givetvis har hustrun annat i huvudet än att svara mig. En stor förlust för dem och för alla i vännens omgivning. Det här året var hans sextionde, det fanns många, många jakttimmar kvar i hans kropp som nu inte kom till användning. Många vänliga repliker hann han inte få säga, många omtänksamma handlingar blev inte utförda, även om han redan utfört en normalmänniskas ranson för länge sedan. Han var en vänlig, ödmjuk och omtänksam man med humör och humor och handlingskraft.

Och så finns det de som tycker det är problem att ställa om till sommartid . . . .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0