Varför kan inte det inte få heta det det heter

Första april med sol och snön smälter som smör i stekpannan.
Det känns fantastiskt och man mår bra.

Prometänkaren gick idag genom centrum av Falun. Det var länge sedan jag gick där utan att ha ett egentligt ärende. Falun är en trevlig stad. Min hemstad. Tippar att stadskärnan har runt 35-40 tusen invånare medan kommunen har över 55 tusen. Trevliga hus och ganska bra föryngring. Förutom ett par stora varuhus från sextio eller sjuttiotalet som man borde göra något åt. De ser ut som zombies i sammanhanget. Annars är gamla delar hyfsat bevarade även om skövlingarna på sextio och sjuttiotalet var svåra även för Faluns del.

Biltrafiken kommer aldrig att bli framgångsrik i en sån här stad. Det är fortfarande byggt för häst och vagn och så ska det vara. Varför ska man ha med sig plåtkartongen ända in i affärerna? Vi har i vart fall fler parkeringsplatser än vad som går åt. Det märker jag då jag aldrig någonsin saknar parkering till bilen när jag måste in till stan.

I byn där jag bor vet man inte vad en parkeringsplats är för något. Här ställer man bilen så den inte står i vägen, så är det bra med det.

Vår affär heter Vivo fast dom säger att de bytte namn för tio år sedan. Svårt att få folk att hitta. Vi fick en ny fotbollsspelare till klubben och han frågade mig om vägen. "Kör ner från riksvägen när det står Hosjö och när du ser Vivo svänger du åt andra hållet, sen ser du anläggningen".
Han letade Vivo i över en timme, innan han ringde. Vivo heter inte Vivo, inte längre.

Falu Motor heter inte vår Volvohandlare, men det gör han ändå. Rolf Eriksson Bil heter det visst säger Rolf Eriksson. Men sånt bryr vi Falubor oss inte om. Det heter Falu Motor.

Ronnys Bil heter inte Ronnys Bil det heter Toyotacenter. Ronny har dessutom gått hem. Men när vi pratar om Toyota heter det Ronnys Bil.

Finns säkert fler saker. Postverket fick hjärnsläpp i slutet av förra årtusendet och Rönndalen heter Enviken och Borgärdet heter Svärdsjö. Tror dom ja.

Själv heter jag . . . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0