Fotboll - en hjärteangelägenhet!

Då äre dags. Fotbollssäsongen har startat på allvar och allsvenskan går för fullt. Här hemma blir det division tre och Korsnäs anrika lag som ska följas.
Efter ett helt vuxet liv som ledare inom framförallt fotbollen är det svårt att släppa helt och lite vill man bidra. Jag har tagit på mig några småsysslor runt KIFs A-lag och har nu gjort en första lilla insats. Det känns bra. Idag ska jag se dem spela sista träningsmatchen innan serien startar nästa lördag. Det har spelats tiotalet träningsmatcher och för mig blir det första jag ser idag.

Har också funderat på varför svensk fotboll är så pass sämre än europeisk. Tror vår förstaliga rankas runt nummer 25 i Europa. Medan jag funderade gick jag, i början av april runt i vinterkängor, mössa och storrocken på mig.

Vi behöver fler stora, fotbollsanpassade hallar och fler konstgräsplaner som klarar att hållas snöfria.
Samtidigt tippar jag på att det numera kan bevisas att skador i form av ledband, fotledsbrott mm ökat på grund av konstgräset. Eftersom fotbollsskorna får perfekt grepp, finns inget glid i närkamper och ledbanden i såväl knän som fötter får ta mycket stryk. Benbrotten ökar säkert också. På så sätt stoppas många fotbollssäsonger redan i tidig vårträning.
Det där med uppvärmning verkar också vara gången tid. Numera värmer man upp i fem minuter och spelarna är inte över huvud taget varma. Uppvärmning har många skäl, ett av de viktigaste är att få muskler och leder genomvarma för att klara ansträngningarna som krävs för att vinna matchen. Ouppvärmd kropp är givetvis mycket mer utsatt i det skarpa läget.

Fotboll är världens mesta idrottsgren. Den är vi rädd om.


Det viktigaste är dock att det blir whisky på hr Bergs altan när min utmaning är klar!

Kommentarer
Postat av: Matte

Det är helt rätt det viktigaste.. Vi lär välja en ljum sommarkväll och en god whisky för att få ut maximal njutning efter din prestation.. Go Gösta Go!



\ M

2009-04-18 @ 09:28:18
URL: http://mattepatte.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0