Undrar om nån hör vad jag tänker . . .

Man kan ju bli lite fundersam på hur vi bygger morgondagens samhälle och vilka villkor vi vill ska finnas för våra kära ättelägg när de tar över.
Givetvis går alla in för att göra så rätt som möjligt men det är också viktigt att se in i framtiden. Det man sår idag ska man skörda en annan gång.
Med det jag vet idag, så är de nya avlyssningslagarna ett slag under bältet på framtiden. Gränserna flyttar - frågan är om det är framåt.

Fast det går inte att hänga upp sig för länge på såna frågor för i det stora hela är de oväsentliga, åtminstone för mig. Vill man lyssna på mig så är man välkommen, och jag tror det gäller att lyssna mycket, ofta och noga. För rätt som det är kommer det nått kul. Man borde spela in allt jag gör på internet också. Räknade här om dagen ut att nu när jag är under tillfriskning och inte har så mycket för mig så gör jag över 1000 tryck på internet. Bara att leta ett ord till nått korsord kan medföra mängder med mustryck. Sånt borde vi syssla med att spela in.

Tänk förr, om man ville göra samma sak. När inte internet fanns hade man fått ge varje människa en ledsagare på heltid som följde med och registrerade vad man gjorde. För att täcka en människa behövs treskift, så för varje människa man ville "avlyssna" behövdes ett team på tre. Ville man sedan vara säker på att teamet inte sålde ut sig till "andra sidan" var man tvungen att hänga på dem ett varsitt team också.

Det blev nio till och fortsätter du att tänka i den banan blev helt plötsligt arbetslösheten avskaffad.

Efter en tid även den svenska ekonomin och den svenska, relativa, välfärden. Eftersom alla var upptagna med att övervaka.

Vicken tur att datorn gjorde sitt intåg och att inte internet blev en dagslända. För nu kan vi ha koll på varandra utan att anstränga oss. Vi kan ställa in datorn att reagera på vissa ord, så slipper vi lyssna hela tiden.
Föreslår att man ställer in på "älska", "leka" och "kärlek" och sätter sig tillrätta. Får man mycket att göra är Sverige på rätt väg!


Idag har jag återhämtat mig lite till. Tagit min promenad och börjat göra lite hushållsarbete, fast väldigt lite. Mest glor jag på TV. Har faktiskt jobbat två timmar idag också. Effektivt. Känns bra!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Nu har jag hört vad du tänker..:P

2008-06-23 @ 21:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0